Loyale Rebellen en kunst als kompas

Loyale Rebellen en kunst als kompas

wo, 22/01/2014 - 13:30 tot 17:30
Loyale Rebellen en kunst als kompas om je leerweg te kiezen
 
Claudia Volders is beeldend kunstenaar. Zij heeft 3 kinderen in de
basisschoolleeftijd. Deze drie hebben kenmerken van hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid.
 
Bekend is, dat kinderen die hooggevoelig en of begaafd zijn, regelmatig vastlopen in het reguliere onderwijs. In het algemeen is het (basis)onderwijs wel ingericht op ondersteuning "aan de onderkant" maar niet op "de bovenkant".
 
Tegelijkertijd ontstaan er steeds meer initiatieven om onderwijsconcepten te veranderen. Steeds meer stemmen gaan op om onderwijs aan te passen aan behoeften van kinderen zelf. Wat en hoe willen en kunnen kinderen leren? Daar kom je het beste achter door het ze zelf te gaan vragen. Kinderen kunnen heel goed verwoorden wat ze willen leren en wat ze daarvoor nodig hebben. Kunst kan daarbij dienen als intermediair.
 
Claudia legt de verbinding met kunst als middel om creatief denken te prikkelen. Hoe doet ze dat? Dat gaat ze ons vertellen en doen ervaren. Hoe leg je nu de verbinding met de school? Claudia heeft contact gezocht met een IB-er. Zij zitten volledig op dezelfde lijn qua visie op leren en ontwikkelen.
 
Claudia kreeg van de directeur van een school de gelegenheid om een pilot kunstcoaching uit te voeren. De inbreng van Ilse als IB-er, is deskundigheid bieden bij implementatie in het basisonderwijs.
 
Ben je nieuwsgierig hoe jij kunstcoaching zou kunnen toepassen injouw groep of school?
 
Kom dan op woensdag 22 januari 2014 naar deze Loyale Rebellen!
Basisschool De Hoeksteen
Beetslaan 2
9602 AX Hoogezand
Loyale Rebellen en kunst als kompas