Verslag deel II Loyale Rebellen nemen je mee op didactisch avontuur

Verslag deel II Loyale Rebellen nemen je mee op didactisch avontuur

Bezielend en boeiend lesgeven: de Pijl in de Roos
Marcel van der Pol, een performer over boeiend lesgeven en het loslaten van patronen!!
 
In veel gevallen ligt de inhoud van lessen vast in methodes. De vorm van je lessen wordt tegenwoordig steeds meer gevangen in modellen. Marcel vergelijkt het onderwijsproces met een chassidische legende, waarin de leraar de schutter is en zijn lesinhoud de Pijl.
Hoe kun je je leerlingen boeien tot de laatste minuut? Hoe zorg jij ervoor dat ze hun Roos voor jouw Pijl omhoog houden? Durf jij de structuren en modellen in het lesgeven los te laten en er een performance van te maken?
 
  • Fysiek/dynamisch
Hoe wordt jouw les een performance? Ga ervanuit dat je een goede schutter bent(geloof in jezelf!) en ga ervan uit dat de Pijl, je lesinhoud, ook goed is (geloof in datgene wat jij overbrengt). Positioneer je in de ruimte zodat je iedereen kunt aankijken. Doe desnoods één of twee stappen naar voren om ieders aandacht te vangen. Vertel je verhaal! 
 
  • Opbouw van je lesinhoud/verhaal. 
Hoe vertel jij je verhaal? Geef je als Columbo meteen de clou weg en volgt daarna de analyse?Of analyseer jij zoals Agatha Christie om in de laatste minuut de ontknoping te geven? 
 
Wat maakte Marcel ons duidelijk en nemen we mee? 
Iedereen heeft zijn eigen leidmotief en interpreteert daarmee zijn wereld. Loslaten van patronen, durven verdwalen brengt je bij je creativiteit. Als je wilt dat je publiek je verhaal boeiend vindt, geloof in jezelf en in datgene wat je vertelt. Straal dat uit en bedenk welke verhaaltechniek je wilt gebruiken.
 
Met deze handvatten “Staan we er weer voor”!